Zabíjejte starý obsah!

nebo vás zabijí vaši uživatelé.
Podíváme se, co to může udělat, když si vyrobíme nové stránky na nové adrese.
Nic proti inovacím webových stránek, když se ty staré ukážou jako nefunkční. Ale je potřeba myslet na jejich ekologickou recyklaci. Podívejte se na následující obrázek, ukazuje první čtyři výsledky vyhledávání v google po zadání dotazu „mš jinačovice“.

ms-jinacovice

Vidíme čtyři odkazy na tři weby a všechny vedou na funkční stránky. První odkaz vypadá naprosto důvěryhodně, běží přeci na subdoméně oficiálního webu obce. Ale ouha, je to předchozí verze z roku 2012…
Další web, hostující na webnode je z roku 2010 (druhý a třetí odkaz).
Takže správný a aktuální web je až jako čtvrtý!

Jenže když něco hledáte přes vyhledávač, tak neprocházíte všechny výsledky. Hledáte relevantní odpověď na svůj dotaz. A když první výsledek vypadá, že relevantní je, tak na něj kliknete a další výsledky si neprohlížíte.
Nejhorší ale na tom je, že ten první web nevypadá nerelevantně. Vypadá „jen“ neaktualizován. Řeknete si, že po prvotním nadšení se na web vykašlali a mají ho tam jen pro adresu a telefon a nemusí vás napadnout, že existuje nějaký web jiný, aktuální…

Pokud se tedy rozhodnete svoji starou stránku opustit, máte několik možností, jak to udělat, abyste nedělali z uživatelů zmatené bytosti.

Už víme, že nechat běžet starý web tak, jak byl, dobrá možnost není.

Místo toho můžete starý web kompletně přesměrovat na nový. To je nejlepší varianta, vyhledávače přestanou přesměrované stránky indexovat a ve výsledcích je nenajdete. Přesměrování ale musíte provést správně!

Můžete na starý web napsat informaci, že už nefunguje a že nový web je na jiné adrese (tu adresu je vhodné dodat v klikací verzi). Tady je šance, že se nám ve výsledcích vyhledávání objeví pod odkazem text, který napovídá, nebo přímo ukazuje nový web. A pokud ne, jedním klikem se na něj dostaneme. V tomhle případě je ale vhodné zakázat robotům vyhledávačů indexování stránek, aby z výsledků tyto stránky rovněž zmizely.

Můžete starý web kompletně smazat. To je uspokojivá varianta jen pro vyhledávače. Po nějakém čase nefunkčnosti webu bude z vyhledávání vyřazen, takže se vám nebude plést mezi ostatní výsledky vyhledávání.

Problém je ovšem v tom, když na odkaz na starý web narazíte na nějakém jiném webu. Kliknete a – chybová hláška. Nevíte, co se stalo, kde je chyba. Jestli je web třeba jen dočasně nefunkční, můžete hádat, nebo to zkoušet, dokud vám nedojde trpělivost… Pokud necháte starou verzi nějakým způsobem běžet, můžete s příchozími odkazy, byť jsou špatné, nějak pracovat. Pokud web smažete bez náhrady, s příchozími odkazy bude moci pracovat jen za přispění odkazujících.

Každá z výše uvedených možností je však  lepší, než nechat běžet zastaralý web bez zásahu dál, zvlášť, když vypadá důvěryhodně.

S tím souvisí, jak jsem již naznačil, aktuálnost externích odkazů. Často se stává, že se na příchozí odkazy na web, který je odsouzen k likvidaci (přesunu), hledí až na posledním místě, jestli vůbec. V našem případě se dostaneme na některou ze starých verzí webu.

Pokud použijeme nějakou z výše uvedených možností špatně, výsledkem bude, že funkční odkazy, které vedou na váš předchozí web se stanou nefunkčními. Vy tím ztrácíte spokojené uživatele, odkazující rovněž. Ten je na tom ale hůř, protože on odkazuje na nefunkční stránky, on je ten, kdo poslal návštěvníka špatně. Přitom ten přesun nezpůsobil a často o něm vůbec neví. Tento problém jste jemu, sobě, ale především uživatelům způsobili vy, protože jste se zachovali nezodpovědně ke starému obsahu. Tak zachraňte, co se dá!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *